Profilprodukt efter säsong

Eftersom Sverige är välsignat med väldigt skiftande väderlek i och med de fyra årstiderna, är inte reklambranschen sen att utnyttja detta.

seasonVarje företag som kan se olika fördelar i att erbjuda olika profilprodukter beroende på årstid ska naturligtvis tänka ut en strategi i fyra steg; en produkt per årstid. Ett alternativ är att ta det som är mest logiskt, tex att man delar ut en isskrapa med företagets logo vintertid, fingervantar till vårens cykelturer, en flaska solkräm på sommaren och en hink för höstens bärplockarturer i skogen.

Nu kan ett företag vara ännu mer sofistikerat än så! Beroende på vilken typ av bransch företaget jobbar inom kan det finnas möjligheter att skapa en serie produkter som helt går i linje med företaget och inte bara är något som passar för en viss årstid.

En bilverkstad kan givetvis hålla kvar vid idén med den klassiska isskrapan för vintern men kan inför våren dela ut en plasthink med rengöringsmedel, tvättsvamp och en liten rabattkupong till butiken. Under sommaren kan man dela ut solskydd att sätta på fönstren i baksätet så att barnen slipper få sol i ögonen och till hösten kan man återigen dela ut tvätthinken, denna gång med en liten rabatt inför köpet av nya vinterdäck. Givetvis ska företagets logo eller hemsidesadress finnas tryckt på alla produkterna.

Ytterligare ett exempel men i en annan bransch kan vara en blomsterbutik där man på våren delar ut små fröpåsar till trädgården, en vattenkanna på sommaren, till hösten fryslådor man kan använda för att ta hand om frukt och bär man skördar i sin trädgård. På vintern kan man inför jul, bjuda på en liten julgrupp.

Alla dessa förslag bygger på att man vill att kunderna kommer tillbaka igen och igen. För att vara säker på att kunden ska återkomma, kan man på produkten skriva att det kommer finnas en ny produkt nästa årstid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *