Profilprodukter som gör nytta

benefitDet är bara att gå till sig själv; man blir naturligtvis glad över en gåva som man har användning för, men man blir mindre glad, kanske till och med besviken i vissa lägen, om man får något som absolut inte alls passar. Om personen inte kan simma, uppskattas det nog inte att man får en badboll. Samma sak om en person inte alls gillar dansbandsmusik men blir pådyvlad en CD med dansbandshits, då kan man nog gissa att produkterna kastas bort. I bästa fall lämnas de till en bekant som gillar dem.

Som företag gäller det att alltid vara lyhörd för sin kundkrets. Ska man locka till sig nya kunder behöver man också tänka lite brett och det är inte alltid så lätt att veta hur man ska prioritera. Detta fungerar exakt på samma sätt som om man får reklam i datorn eller ser reklam på tv. Är det något man absolut inte gillar eller är ointresserad av, byter man kanal eller klickar bort det. Delas det ut profilprodukter på exempelvis en mässa gäller det för företaget att ha tänkt “rätt”.

Det allra bästa kan vara att ha några olika profilprodukter med sig på mässan eller eventet, så kan man dela ut den som verkar passa bäst, låta kunden välja eller kanske ge bort en gåva av varje sort, om man har råd med det.

Alla företag önskar god exponering av sitt namn och logo och man vill locka till sig nya kunder. Varje val av profilprodukt är en kostnad för företaget samtidigt som man önskar den bästa exponeringen och i längden ska det generera fler kunder och större inkomster. Det kan dock vara svårt att beräkna hur mycket det “lönar” sig med profilprodukterna men helt klart är att det lönar sig bättre om idén är genomtänkt ur mottagarens synvinkel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *